Tur XII

Kobæk Strand - Borreby Slot.
10 km. 4 timer.

Fra Kobæk Strand gik vi mod syd, drejede ind langs Skælskør Fjord, hvor vi fulgte kysten langs Yderfjord og Inderfjord til Skælskør. Videre gennem byen og atter ud langs fjorden mod syd til Borreby Slot.

Søndag den 1. april 1990.

Vejret var med os. Vi startede ved Kobæk Strand i strålende solskin. Det var rigtig forår. Så vidunderligt som det kan være. Vinden var let. Lærkerne sang over de brede græsarealer foran sommerhusene. Agersøes Egholm lå hen i sommerlig dis. Små bølgeskvulp i det klare vand blandede sig med lærkesangen og vor begejstring.

Stranden er særdeles fin. Området er privat, men færdsel til fods er tilladt. Sommerhusene holder snart op, og vi kunne se længere ind i landet til et par gårde. Et par enkle stenmoler markerer indsejlingen til Skælskør Fjord, hvortil vi nåede allerede efter 10 minutters gang. Klokken var 10.20.

Folk vandrede rundt i det lave fjordvand på sandormejagt. Vi drejede ind langs Yderfjorden og nød at gå lige mod solen. Strandbredden er lidt sumpet. Vi krydsede en lille å. En slæbebåd kom sejlende ud gennem fjorden og snart var vi fremme ved en lille ydmyg havneplads med livlig søndag-formiddags-aktivitet. Klokken var 10.40.

(Foto af stien på diget.)

Efter havnen viste det sig umuligt at komme videre langs stranden. Det let fugtige område bliver direkte til et vådområde med grøfter og småsøer. Vi måtte følge havnevejen et stykke ind i landet op mod en gård. Ved gårdens indkørsel bekendtgør et skilt imidlertid: Sti til Møllebakken. Vi fulgte stien; vi er ikke forvænte med fine stier, men denne er helt i top og ligger lige, hvor vi skal bruge den. Smukt er den anlagt på et dige gennem et større engområde. Vi kunne ikke nøjagtig se, hvor stien gik hen, så vi forlod den for at følge kysten igen; gik langs sorte marker med sivbevoksning ned mod fjorden. Kom pludselig ind langs en stor solbærmark, der ledte tanken hen på Skælskør Frugtplantage. Senere en kirsebærplantage med fine brede græsbaner, hvorfra frugten øjensynlig kan læsses på køretøjer. Et højt gammelt hegn giver læ for fjordvinden.

Turen fortsatte på et ret højt dige mellem fjorden og det lave land. Lidt senere kunne vi gå på strandbredden, der er fast og god om end noget stenet og sivbevokset.

(Foto af en lillebitte odde)

Kom atter ind på en sti, nu langs et ståltrådshegn lidt hævet over stranden. Et udmærket sted til en kop formiddagste. Med gulerodskage til ! Der var herligt. Den sommerlige vind viftede lunt omkring os. En svane fløj med syngende vingeslag lavt forbi. Vi studerede kysten på den sydlige side af fjorden. Er den bekvem eller er der områder vi ikke kan passere ?

Da vi rejste os for at gå videre, lå Skælskør foran os ikke ret langt væk. Igen gik vi igennem en solbærplantage med brede græsveje. Et par speedbåde for ud og ind og forstyrrede idyllen en anelse, men man kan tilgive meget, når vejret er så vidunderligt.

Skælskør Folkehøjskole ligger smukt sydvendt hævet over fjorden. Vi generede tilsyneladende ingen ved at gå henover den store græsplæne, der går helt ned til stranden. Fine græsstier og pludselig en stor familie hvide violer med bare et eneste blåt barn imellem. Et sommerhus ligger på en pynt helt ned til vandet, omgivet af pigtråd. Privat. Vi må bag om huset langs en mark.

Efter Julemærkehjemmet, som også ligger her højt over fjorden, fandt vi atter en lille sti langs en mark, men der er ikke meget sti tilbage. Det ser ud som om en sulten plov har spist et par centimeter hvert år.

Ved badeanstalten kom vi helt ned til vandet igen og slog ind på en fin vej, som vi bestemt troede førte direkte ind til byen langs fjorden. Men nej. Efter nogle bådepladser, måtte vi bag om en stor villa omgivet af en havemur, som er et engelsk slot værdig. Vi gik på Rådmandsvej forbi flere villaer og kom ned til Lystbådehavnen. Heller ikke her kunne vi komme videre, men må op igen. Forbi kirken, nedad Poppelstræde og så var vi endelig ved havnen og Falckstationen.

(Foto af havnen.)

Gik over broen mellem Noret og fjorden. Derefter langs havnen, som ikke er ret stor. Forbi lystbådepladsen med de vinter-oplagte sejlere. Rundt om Aage Frederiksen I/S, hvor der er et fint kig ind mod byen. Derefter den lille fiskerihavn.

(Foto af fiskerihavnen.)

Den sydlige del af Skælskør ligger helt ned til vandet, så vi gik op langs de gamle jernbaneskinner til Strandgade. Forbi villaerne og Harboes Bryggeri med en mægtig lagerplads ud mod vejen. Overfor bryggeriet ligger en række gamle stråtækte huse. De fleste ubeboede. Med Harboe slutter Skælskør

Langs en lille kanal fra rensningsanlægget gik vi ned til fjorden igen. Kun 20 minutter havde det taget fra centrum.

Rød tvetand og vorterod blomstrede, og bjørneklo var på vej. Mågerne holdt en farlig koncert. Stranden er stenet og sivbevokset langs det lave fjordvand. En mark med agerkål blomstrede allerede spredt. Vi gik langs med marken 3-4 meter over stranden.

En hel svaneflok lettede fra agerkålmarken og landede på fjorden i nærheden af en lille "svaneø", som vi gætter at den lille fjordholm kunne være. Vi fandt en flot skulptur, lige til at hænge op. Et tykt og tungt stykke renskuret planketræ med mørkt tegnede årer. Desværre var den for tung.

(Foto af skulpturen.)

Frokostpause en halv time, hvor en zebrafinke, der havde forladt sit hjem tillidsfuldt holdt os med selskab.

Videre gik turen ind i en lille bugt i fjorden med siv og lavvandet sandstrand. Herfra kunne vi se Borreby Slot. En lillebitte bro går over en lille uanseelig å. I bunden af bugten ligger et bornholmsk-rødt sommerhus, og netop her går en markvej op med Borreby, hvor turen endte.