Tur XVIII

Næstved Kanal rundt.
7 km. 2½ time.

Fra kanalens indløb gik vi langs vestsiden ind til Næstved by og derfra langs kanalens østside ud til parkeringspladsen ved Ydernæs.

Søndag den 29. december 1991.

Ved indløbet til Næstved Kanal startede vi 10.30. Det blæste temmelig meget, men vi havde rygvind ind mod byen. Vi havde vore døtre med på denne juletur, idet de også syntes de trængte til en frisk tur. Den ene kom endda med tog helt fra København, så hende havde vi samlet op på Næstved station.

Vi startede på en nydelig og bekvem sti langs kanalen med marker mod vest, men i løbet af et kvarter kom vi til forskellige fabriksanlæg. En enlig kajakroer var på tur i kanalen.

Vi kom forbi Vognmand Egon Nielsens store lastbiler. Vi talte 25 store biler ! Den ene af vore døtre, som var au pair-pige i Frankrig sagde. "Husk lige at skrive telefonnummeret ned, så jeg kan komme i gang med min juletræs import til Frankrig, og min vineksport ! 53 72 56 88.

Stien blev smal, men den var der, og vi gik forbi store vinter oplagte sejlbåde. Gennem et lille skovområde blev stien rigtig pløret og endte ved papirfabrikken ! Vi måtte tilbage gennem pløret og kom igen til en vognmandsgård: "Skandinavisk transport og spedition". Store volvoer. Og så "Næstved Frugtcentral". Kanalen kunne vi slet ikke se mere. Papirfabrikken fylder godt langs kanalen, selvom den er lukket i dette efterår.

"Marineland" havde guldguirlander i udstillingsvinduet. "dp Danmark" og så var vi ved Næstved Havn, hvor store skibe kan sejle ind gennem den smalle, men åbenbart dybe kanal. Her lå "Volga Balt 196" med hammer, segl og stjerner i det røde flag. Brugte biler på dækket !

Allerede halv tolv var vi ved bunden af kanalen, hvor Suså har sit udløb. En time havde vi gået, og begyndte straks at gå udad igen, nu på den østlige side. Modvind havde vi, men det var ret mildt.

Langs kajen gik vi rundt om "Superfos". Over en lille bro fra 1980, hvor "Fru Nielsen" lå og vuggede. Ikke alle både var taget op i denne milde vinter. Der går kørevej langs kanalen forbi "Idémøbler", "Meidings Byggemarked" og "Tømmerhandel A/S". Så "Næstved Jernstøberi". Langs kanalen er anlagt et nydeligt græsareal med store fyrretræer.

(Foto af Frokost.)

Klokken 12 spiste vi frokost på en 6 personers bænk lige inden Næstved roklub. Her er rigtig fint med udsigt til kanalen, og vi havde julemad og marcipanmadder med samt te og julesnaps, så vi led ingen nød. Solskin var det næsten blevet ! Hvad mere kunne vi forlange.

Næstved Boldklub. Oplagsplads for både, og store sejlskibe i kanalen. Næstved Kajak - og Canoklub.

Det sidste stykke ud mod parkeringspladsen gik vi højt over kanalens vand på en brink, hvor vi fandt de pæneste ubrugte juletræer ! Smidt ud her på skrænten ned mod kanalen. Vi løftede et op og beundrede træets nydelige form. Vor datter i Frankrig fortalte om alle de usle juletræer, der blev solgt i hendes by !

Stien er fint anlagt her det sidste stykke. Et skilt lå henkastet: "Kør langsomt ! Her døde Kat nr. 2. Hvad bliver det næste ?

Vi var fremme ved indsejlingen til kanalen klokken 15.