Tur XXXV

Stevns Klint rundt.
20 km. 9 timer.

Fra Rødvig Havn går vi langs vandet mod Højerup gamle Kirke, men allerede efter ½ times gang må vi gå op på marken over klinten, kun det allersidste stykke inden kirken går vi igen nede på stranden. Nord for kirken bliver det også stort set markvandring . Vi ender ved Gjorslev Havn, efter en meget lang og trættende tur.

Søndag den 29. august 1993.

"Den store tur" Stevns Rundt blev ikke helt som vi havde forestillet os. Vi fejrede begge pars 30 års bryllupsdag og havde i den anledning inviteret vore børn og deres kærester med, så vi var 9 i alt. - Efter det fineste vejr i går havde vi håbet på endnu en sommerdag. Vi havde også håbet på en noget mere turistvenlig tur end tilfældet var.

Vi står på Rødvig Havn og venter på at få samlet tropperne. Himlen er næsten helt overskyet, og det er ikke overvældende varmt. Vi er iført sweatre og vindjakker, da vi starter klokken 11.

Fra parkeringspladsen nord for havnen går vi ned på den stenede strand for at gå ud mod Klinten. En kæmpestor "Arkitektens trøst" breder sig ud på stranden fra en af de højtliggende villaer. Og så er vi allerede ved det første af Klinten. Det ser ud somom det er en lerskrænt, men ved nærmere øjesyn - da vi er helt henne under den, ser vi store blokke af kridt - lige til at skrive med - også på stranden ligger de. Tydelige flintestriber går som mørke bånd gennem de hvide kridtlag. Her er meget flot.

Efter et kvarters forløb runder vi den første pynt og har en fin udsigt videre frem. Flere steder er store patier faldet ned og ligger som kæmpe klodser på stranden. Flintestriberne er meget dekorative i buer op og ned.

Klokken 11.30 runder vi igen en pynt. Ny smuk udsigt, hvor det ser ud somom klinten går lodret ned i havet. Men her går netop en stejl sti op mod kanten af skrænten, hvor vi går bekvemt mellem rejnfan, tidsler, kællingetand og baldrian. Desværre ender den behagelige sti snart, og vi må udenom et stort kridtbrud med en enorm lagerhal med fire store porte. - Store sække med pulveriseret kridt ligger støvede og forladte - måske glemte i midten af den store hal.

Også de to store skorstene med ovne til kalkbrænding, som ligger lidt derfra ser mærkelige og spøgelsesagtige ud. Hele området ser ud somom det burde ryddes og gives tilbage til naturen.

Vi går ud mod Klinten igen - forbi et fint stråtækt hus med grønne plæner omkring, men ned kan vi ikke komme, så vi går i kanten af en kornmark med skrænten under os. Vi kan ikke se den, dog er der bagud en smuk udsigt.

Formiddagskaffe ! Og så må vi ind i landet langs pigtrådshegn. Det er ikke morsomt. Klokken er 12.30. Højere og højere bliver hegnene, som vi følger i zig zag for at komme forbi Stevns Fortet, som vi formoder det er, men afsat på kortet er det naturligvis ikke.

Endelig kommer vi ud til landevejen, som vi må følge et godt stykke. Da vi kommer til Harvig håber vi, vi kan komme ned på stranden igen. - Vi går langs et markskel, videre på en høstet kornmark. Et lille kig til klinten viser os store nedstyrtede partier - - - - vi bliver oppe temmelig længe, men har dog flere fine kig fremad langs klinten.

Pludselig fører en stejl trappe ned i dybet. Vi prøver den. Den er ret primitiv. Men det går.Stranden er stenet med små rullesten og behagelig at gå på, men det varer ikke ved! Det bliver en meget anstrengende tur med klatring op og ned af store sten og nedstyrtet klint. Utrolig mange spændende sten kunne man utvivlsomt have samlet, men vi har en lang tur foran os. Endelig 14.15 er vi fremme ved Højerup Kirke, hvor det vrimler med mennesker. Her er mindesten for Peder Syv, Martin Eskesen og Biskop Absalon. Om sidstnævnte er skrevet: Djærvt dagens dåd du øved for Danmark. Slægter i læ af dit livsværk lever. Og her er en fin anlagt sti gennem den lille lund nord for kirken med interessante skulpturer.

Endelig får vi så den store frokost og den er hyggelig. Vi sidder i en græsklædt gryde højt over skrænten og selvom det ikke er blevet solskin er her rart. Men klokken er mange, allerede 16.10, da vi er færdige med at spise. Der går sti videre frem langs en hvedemark. Det er rigtig gråvejr nu.Og efter kun 5 minutters gang støder vi atter ind i et militærområde! Nu er det slet ikke morsomt. Tre meter høje hegn med pigtråd! Indgang til fortet: "Hundene er løse" ! Vi har overhovedet ikke tænkt os at gå ind - bare vi kunne komme forbi ! Videre langs allerede pløjede og tromlede marker - måske allerede tilsåede. Det er somom de mørke marker passer til det grå vejr. Man skulle næsten tro at det var efterår.

Flot udsigt frem. Faktisk flere flotte kig. Vi bliver heroppe på de høstede marker. Stranden ser vanskelig ud. Fra mark til mark går vi. Klokken er 16.50. Smuk udsigt mod nord. Vi går rask til på bekvemme stubmarker nu. 16.55 . En lille fantastisk bænk -ganske simpel - med en planke til bord - men anbragt præcis ved den mest storslåede udsigt !

Lilledal - 17.20. Vandrer lige ind i siloer og rør ! ! ! Nu går vi ned. En hel fabrik med en lang pier ud i havet. Det er åbenbart her Stevns Klint spises i store mundfulde. Vi går op mod landevejen, men beslutter til trods for det efterhånden fremskredne tidspunkt at gå videre langs toppen af klinten.

17.45. Militært område ! Det er næsten ikke til at bære ! Men heldigvis er dette sidste område ikke så stort. Vi vandrer videre - over den ene mark efter den anden. Et lille stykke nede på stranden, men atter op. Det er virkelig en lang og anstrengende tur i dag. Til sidst er det somom man slet ingenting oplever mere. Tænker bare på, om man mon ikke snart kommer til den bil. Endelig klokken 19.45 er vi ved Gjordslev Havn.