Tur XL

Ishøj Havn - Hvidovre Lystbådehavn.
12 km. 4 timer,

Fra den lille Parkeringsplads på Tangloppen i Ishøj Havn følger vi Nældestien til Vallensbæk Havn. Videre langs Vallensbæk Strand og Brøndby Strand, forbi Brøndby Havn, udenom Avedøre Kloakværk samt AV-Miljø, indenom Avedøreværket, hvorefter vi kan følge diget helt til Hvidovre Idrætspark. Det sidste stykke til Hvidovre Lystbådehavn må vi gå ad Hvidovre Strandvej.

Søndag den 20. marts 1994.

Klokken 10.15 starter vi fra Ishøj Havn i det flotteste vejr, man kan tænke sig. Det er strålende solskin, og der er ingen vind. Kun en anelse sne ligger der hist og her fra i går..

En lille mennesketrådt sti går langs bunden af havnen og leder os straks op på den asfalterede sti på dæmningen: Nældestien, som går til Vallensbæk Havn. Nemt og bekvemt. På indersiden af dæmningen danner Vejleåens udløb en temmelig lang indsø og her står masser af lystfiskere (11 - 12 stykker) med snøren i vandet. Det ser rigtig forårsagtig ud. Her er herligt at gå, og snart har vi Avedøre Værket ret fremme. Vi nyder det vidunderlige forårsvejr - glemt er vinteren i Kalundborg, hvor der aldeles lignede et julekort i morges !

Klokken 10,45 går vi forbi Vallensbæk Havn og derefter ud på den sidste lange ø i Strandparken. Her er helt vidunderligt. Af med vanterne ! Man er lige ved at tro, at det er sommer. Solen glimter i det krystalklare vand, hvor bølgerne med små sommerlyde ruller ind mod den fine og faste strandbred. Heller ikke sejlerne kan stå for dette vejr - 7 små joller med sejl kan vi tælle ude på havet.

Vi nærmer os Brøndby Havn - har gået 1 time. Kaffepause på stranden, 25 minutter vendt mod solen. En flok svaner i bunden af bugten inden havnen. Forbi Brøndby Roklub, hvor vi stadig kan gå langs en tilsyneladende oprindelig strandbred. Derefter kommer vi op på diget indenfor Brøndby Havn, som er bygget på "Lindormen". Det er et stort asfalteret dige, som fører os ud til

I/S Avedøre Kloakværks Dæmning
er åben i henhold til naturfredningslovens
bestemmelser om offentlig adgang til danske kyster og stilles under
offentlighedens beskyttelse.

Det er tilladt at færdes til fods og på
cykel på dæmningskronen og på den udvendige
skråning mod vandet
samt at bade og fiske fra stensætningen.

Se det var jo et flot skilt ! Så vi går glade videre. Det blæser lidt herude og straks føles det lidt køligere. Snart går vi under de kæmpestore vindmøller, som Nesa ejer - og de kører allesammen ! Her er meget flot at gå. "Bonus" hedder vindmøllerne og de støjer ikke meget, men de kører vist heller ikke ret hurtigt i dag.

Al færdsel på AV Miljøs dæmning
sker på eget ansvar og risiko.

Det er naturligvis ikke ret morsomt, hvis der falder en møllevinge ned i hovedet på os, men vi tager chancen og når 12.40 Avedøreværket med låge og hegn og skilt

Adgang forbudt.

Færdsel på området er livsfarligt

IFV - Energi I/S

>Avedøreværket

Men vi er heldige. Der er en "løvegang" mellem Avedøreværket og lossepladsen, så vi slipper for at gå tilbage. Her lugter lidt af losseplads, da vi går ind mod "Rorbyg", som ligger for enden af "løvegangen". Langs hegnet er der på lossepladsen plantet: forsythia, fyrretræer og sandelig også vintergækker, erantis og crocus. Det ser ud som en god ide her midt i industrikvarteret.

Vi kommer ud på Kystholmen, hvor vi i stedet for at gå på gaden kan gå på en dæmning langs med Avedøreværket. Vi beundrer Höganæs´ byggeri samt "Henriksens" og "Hahm & Kalb". Nu er vi ved at være forbi Avedøreværket, hvor vi ser, at de minsandten har en fodboldbane bag kulbunkerne ! Her er lunt og dejligt at gå og lærkerne synger. Og hvad ser vi ? Netop da vi har brug for det - et frokostbord med bænke. Helt utroligt. Klokken er 13.oo. En fin lille trappe går fra dæmningen ned til frokoststedet, hvor vi sidder fornemt med udsigt over havet.

Dæmningen fortsætter videre frem, så vi oplever her en fuldstændig problemløs vandretur, netop hvor vi havde tænkt, at vi nemt kunne løbe ind i hovedstadsbebyggelses - problemer.

Vi nærmer os et stort grusværk, hvor "Peter Bonde" ligger og laster for enden af en længere grusvej, der imidlertid ikke fører videre, med mindre man kravler ind under et transportbånd, og det gør vi ikke. Næste firma er Bent Vangsøe. Granitprodukter. Diget fortsætter hen forbi "Larsens Plads". Cykelstien går under motorvejen, men vi kan gå ud langs endnu et stykke oprindelig kyst. En dæmning går over mod Grusværket, men vi går videre mod nord - og kommer helt ud under broen til Amager. Lige nord for motorvejen finder vi den første følfod ! Flere følfod. Det er forår.

En flot dæmning fører videre frem. Nu er vi i Hvidovre kommune. Vi har idrætspladsen på venstre hånd og måger, der ligger og vugger på havet til højre. Desværre kan vi ikke følge stranden her foran de første Hvidovre - huse, men må ind på Hvidovre Strandvej ved Langhøjskolen og Hvidovre Teater. Går en tur ud til Grundejerforeningen Strandvangs grønne område, men kan stadig ikke komme videre langs stranden. Strandvangsvej duer heller ikke. Kommer forbi "Her bor Mormor og Morfar". Man får helt lyst til at gå ind på besøg !

14.30 er vi fremme ved Hvidovre Havn. Vi går rundt langs havnen til Hvidovre Kajakklub, hvor der er P-plads og hvor turen videre mod København vil starte næste gang.