Tur XLII

-

HC Ørstedværket / Kalvebodbrygge - Kalkbrænderihavn.
Ca 14 km. 5½ time.

Hvor Kalvebodbrygge starter finder vi en lille fiks parkeringsplads og følger så kajerne mod nord. Ingen problemer, før vi når Frihavnen, som er et stort lukket område.


Søndag den 19. juni 1994.

Nu kan det godt holde op med at regne, for nu skal jeg til at skrive !

Klokken er 11.35. Vi har spist morgenmad hos Inge og Valdemar og været på havevandring, mens vi håbede på opklaring, som i følge vejrudsigten skulle begynde i Vestjylland og brede sig mod øst. - I stedet for at køre den sædvanlige vej ind mod Centrum drejede vi til højre lige inden Gasværkshavnen og kom ned på Kalvebodbrygge, hvor vi kunne parkere mellem et par skurvogne.

(Foto af brostenshave.)

Det regner ikke meget og er 13 graders varme, men helt overskyet er det endnu. Vi går langs kajen mod nord med nydelig beplantning, som man slet ikke ser oppefra vejen. Nogle kreative mennesker har lavet et brostensbed om til en lille have - meget fint ! Her ligger åbenbart Københavns husbåde med postkasser og det hele ! Potteplanter, blomsterkasser og havemøbler om bord. - Et imponerende "hus". "Noahs Ark" kunne det hedde. Det hedder "Ark XIII". København.

(Foto af olesen-banden.)

Her er herligt at gå. Og derovre ligger Amager med Islands Brygge og Hans Tausens Kirke. Hvilken oplevelse at gå gennem Hovedstaden på denne måde. Vi er ved Langebro kl. 11.50. Går forbi Restaurant "Sjælland". Korsør. Her kunne vi naturligvis have spist frokost. Forbi Dan Transport. Sejlhastigheden i Frederiks Holms Kanal er Max 3 knob ! Går over Bryghusbro Og videre mod Knippelsbro, hvor vi er kl 12.05. Krydser kanalen igen nu over Christian IV,s Bro og så hen langs Havnegade forbi den flydende Kinesiske Restaurant, åbent fra 13 - 23 på Søn- og Helligdage !

(Foto af nyhavn)

"Pilen" til Malmø. SAS "Kraka Viking"."Shopping linjen til Malmø". Skibe er som bekendt hunkøn - og flyvemaskiner er hankøn fortæller Valdemar. Forbi flyvebådende ved Nyhavn.

Endelig er det helt holdt op med at regne ! Og det virker ikke spor koldt. Vi går over Nyhavnsbro og ned på den anden side forbi "Bjørnsholm", som også er restaurationsskib.

Vi slentrer rigtig af sted i dag - for ligesom at nyde turen mere, måske ? Det er en sjælden oplevelse. Og her ligger Queen of Scandinavia. Stor og mægtig. Og vi går forbi Admiral Hotel, hvor vi lige har boet en nat i maj. "Lilla Dan" ligger ved Amalieparken, hvor vi tager formiddagskaffen kl. 12.40. Springvandet imponerende. - Enkelte passagerer med havnerundfarten.

(Foto af david)

Og her står så Michelanglos "David" foran Afstøbningssamlingen. Mærsk kontorerne, hvor hele 4 motortorpedobåde ligger ved kajen. Kongeskibet ligger midt ude i havnen ud for anløbskajen med de to pavilloner.

Gefionsspringvandet Meget flot. Går over broen og beundrer statuen af Frederik IX - den er pæn. Ivar Huitfeldt og hans mænd. Køgebugt. 4. oktober 1710. Et krigsmonument.

Forbi Langeliniepavillonen. Og lidt efter Den Lille Havfrue, som fortjener sin verdens- berømmelse , bliver vi enige om. Kun en anelse større end "naturlig" størrelse er hun, og det er måske netop det fine ved det. Meget yndig er hun. Og så får vi ovenikøbet dagens første solstrejf.

(Foto af den lille havfrue)

Lystbådehavnen er ualmindelig hyggelig. Mindestenen for Mylius Eriksen, Brønlund og Høeg Hagen, der satte livet til på Danmarksexpeditionen i året 1907 er mørk og truende, men passer på en eller anden måde til hændelsen. Expeditioner i de arktiske egne er en alvorlig sag. Mindesten for Hospitalskibet Jutlandia. 23. januar - 16. oktober 1953.

Et enormt krydstogt skib "Crystal Harmony". Nassau ligger ved Langeliniekajen. 7 - 8 dæk er der i hvert fald. Lidt blå himmel viser sig og lidt solskin får vi. "Gertie". København er et mærkeligt skib med store kraner. Et rigtig containerskib. Klokken 14 er vi helt ude ved iskioskerne på Langeliniekajen, men det blæser herude, så det er ikke noget rigtig godt frokoststed i dag.

Vi går tilbage ad samme strækning, men går denne gang oppe på den øverste vej og ser på alt jord- og stenarbejdet på pakhuskajen. Hvad mon der skal laves ? Ja, det får vi at vide lidt senere. "Midtermolen" ser fin ud herfra, men har måske ikke umiddelbart det "format", vi havde forestillet os.

Ingeniøren Holger Hammerich

fremsatte 1895 planen til Langelinieanlægget
i tilslutning til Frihavnen.

Vi går tilbage til lystbådehavnen og finder frokost-læ på bænkene - her er meget hyggeligt, vi mangler kun lidt sol, men får lidt regn ! Ikke meget ganske vist ! Så vi spiser vore æg, tomater og agurker uden regnslag. Vi glemmer helt at drikke vores snaps til maden, så det bliver desserten ! Jakob Bech og Tove kommer forbi på søndagstur.Vi ser på det store monument med englen til minde om faldne søfolk under 1. Verdenskrig.


Polarforskeren
Ejnar Mikkelsen
1880 - 1971

De vilde roser blomstrer i øvrigt netop nu, ser vi, da vi er på vej ud til Midtermolen. Vi går under Kastelsbroen for at komme ud til havnen igen. Og her ligger så "Det Østasiatiske Kompagni". Nu bagved det nye byggeri på Midtermolen. "Byen ved Havnen". Vi går langs Hovedvej og læser informationstavler om alt det nye, der skal laves.

Salg / Udlejning / Erhverv

Sadolin & Albæk

33116655

Vi går et øjeblik på Dampfærgevej, men går straks ud på Amerikakaj forbi Peter Justesen Company A/S. En gammel rusten undervandsbåd ligger ved kajen og ser uhyggelig ud. Amerikakaj ender med en betonmur og et hegn med låge, så man kan komme ud. Nu er vi lige bag "Nordisk Fjer" og går hen og ser på "Frihavns Station" - den lillebitte utrolig charmerende stationsbygning ligger bare her med både bindingsværk og tårn ! Men det ser faktisk ud, somom den er ved at blive sat i stand. Adgang forbudt ved tog-færgelejet "Danlink". Ind langs et andet færgeleje og ud om næste kaj med "Mammen og Drescher" A/S. Her virker lidt mere spændende end ved Sydhavnen. Lidt hengemt virker her måske nærmest. Ved Banekaj ligger "Havet" fra Marstal og et par gamle jernskibe.

(Foto af Frihavns station)

Stort stakit, så vi kan ikke komme ud på Marmorvej. Her begynder Frihavnen åbenbart. Vi går på "Gittervej", som jeg tror Valdemar humoristisk kalder denne strækning forbi Unicefs store hal, men sådan hedder den faktisk !

Danmarks største havn.

Vandet er 13 grader. Luften er 16 grader

Siden Nytår er ekspederet

8528 skibe.

Frihavnen er ét stort lukket område, må vi konstatere. Klokken er 16.15. Først ved Sundkrogsgade kan vi komme ned mod havnen igen. - Vi drejer til højre ved Containervej ud mod "Restaurant Øst" og forestiller os, at vi kan komme ud at gå langs Skudehavnen, men det kan vi ikke ! Containervej ender med et hegn og et privat område. Vi går ind ad en lille sti. men den ender ved en bådebro, hvorfra vi ikke kan komme videre. Vi prøver en port ind til en sejlklub, men kun for at opdage at hver sejlklub har lukket sig inde bag hegn og gitre; der er ingen forbindelse mellem dem. Ak ja, når man tænker på, hvor hyggeligt man kan gå rundt om lystbådehavnen ved Langelinie ! Vi er lige ved at opgive, men forsøger dog Færgehavnsvej med et utroligt byggeri af små kolonihavehuse i rækkehus-stil. Drejer til højre ad Skudehavnsvej og kommer endelig til en kaj, nemlig den nordre ende af Skudehavnen. Her ligger fiskekuttere - en fiskerihavn ligner det - og den er temmelig stor. Her er også et røgeri. Man kan gå rundt om "Kvindelig Sejlklub for enden af Skudehavnsvej, men så heller ikke længere. Valdemar og Mogens forsøger en lille grøn sti ud mod havneindløbet, men den ender med et hegn !

Vi må samme vej tilbage, og så kan vi endelig gå på Kalkbrænderiløbskaj. Klokken er 17.05. Her ligger "Wencke" og "Indian" fra Bergen. Og på den anden side af havnen ligger Svanemølleværket. Det har været en tur fra kraftværk til kraftværk. Det stormer rigtig nu, og den store opklaring kom aldrig igennem. Kl.17.10 er vi ved Paustian, hvor vores bil holder og venter.