Tur LXVIII

Holbæk - Hørby. 13 km. 4½ time.

Fra Holbæk Marina ad promenaden gennem hele byen. En af de flotteste "bystier" vi har mødt. Fortsatte ind i bunden af fjorden, hvor vi kunne gå et stykke af vejen på dæmningen. Videre ud langs nordsiden af fjorden til Hørby.

Søndag den 1. maj 1998.

Klokken 14 er vi klar til at begynde turen fra Holbæk Marina. Vi starter sent, fordi vi vil ende turen med middag på Hørby Færgekro. Det er blevet sommer i Danmark. Helt vidunderligt vejr er det. Højt solskin, omkring 22 grader. Holbæk Fjord er blå og lærkerne synger. En let brise fra øst giver os rygvind ind i mod byen.

En flot anlagt sti går langs fjorden, så vi har den fineste udsigt helt over til Tuse Næs, som danner nordsiden af fjorden. Et enkelt sejlskib er allerede i vandet. Stranden er stenet og vandet lavt. "Badning forbudt" - på grund af blød bund. Stort åbent græsanlæg foran Holbæks østligste bebyggelse. Vi forestiller os at det kunne være den gamle losseplads. I så fald en god genanvendelse, der giver byen et lyst og venligt udtryk. Bænke ved fjorden. "Badning forbudt" - sundhedsfare.

Der slås græs i villahaverne, og vi går i kortærmede bluser.

(tegning af skilt)

Vi går gennem porten klokken 14.20, forbi en række små redskabs- eller klubhuse samt både, der ligger klar til fiskeri. Derefter en mindre lystbådehavn. Og så den store havnekaj med lagerbygninger, men uden skibe. "Holbæk Shipping & Spedition A/S". Her lugter dejligt af nyt træ. Brosten i flere størrelser ligger klar til afhentning i store bunker på kajen. dlg,s høje silo tårner sig op på ventre hånd og en enorm bunke gammelt jern, mest sammenpressede biler, hober sig op på havnefronten.

"Holbæk Trælasthandel A/S" lige forude. Man kan gå ud på Blegstrædehage med bænk og sømærke, og man kan følge kysten rundt om Trælasthandlen og komme lige ind i den gamle Havn, men så ligger Væftet i vejen. Man må tilbage og gå "indenom" Trælasthandlen til Havnevej forbi "Fiskehuset" på vandsiden samt "Kvickly" og "Nykredit" på landsiden. Derefter følger vi den vestlige del af havnen med fin stensætning og asfalteret promenade, der fortsætter som sti langs fjorden forbi ældre villaer. Grundene ligger lige ned til stien og er et studie værd i havekultur.

Badeanstalten Venedig bygget ud i Fjorden og Holbæk Strandpark med store træer og den gamle stubmølle. Klokken er 15.10. Frokost i parken til den behagelige lyd fra det plaskende springvand. Så forbi restaurant "Strandparken" og det store ældrekolektiv (?), i form af et højhus, som ligger med den smukkeste udsigt, man kan ønske sig. Vandet i fjorden er fint klart her.

Stien fortsætter forbi nyere villaer. En række huse har fælles græsplæner, der giver haverne et smukt parkagtigt udseende, som er sjældent at se. Det er en fantastisk dejlig tur her gennem Holbæk. Omkring kl. 16 ender stien imidlertid og vi fortsætter videre langs den lavvandede strand med delvis sand og sten. Ikke nogen rigtig badestrand. men udmærket at gå på. Og så slutter Holbæk.

Store grønne enge ligger foran os. Vi støder snart på en å, og man må et stykke op i landet for at komme over den. På den anden side kan man igen komme ned til havet med tuede engarealer, hvor der er rigtig flot at gå idag. Helt ude på en lille odde, der næsten er dækket af den hvide Læge-Kokleare, er der støbt fundament til et hus, som aldrig blev bygget. Vejret er stadig vidunderligt - vinden er ligefrem helt lun. Videre langs stranden med siv og tangbræmmer. Her er fint at gå, blot trist at mine følgesvende koblede sig af ved den første lille å.

Sti mellem mark og sivområde, jeg nærmer min bunden af fjorden. Går på et græsbælte foran en lille granplantage, hvorfra man fortsætter hen til diget. Her følger en noget vanskelig passage. Faktisk må jeg kravle på alle fire for at komme gennem et slåenkrat, som har bredt sig hen over stien på toppen af diget. Men snart viser der sig heldigvis en sti på ydersiden af diget. En yndig sti. Og så kan man igen gå på toppen af diget, hvorfra der er en fantastisk udsigt i det klare vejr til alle sider ! Ved Tuse Å midt på diget er der et sluseanlæg, som man kan gå hen over. Lidt senere går en opfyldt jordvej ud mod en lille beplantning, men den ender vådt i vådt, så jeg fortsætter på diget indtil det atter lukkes af et slåenkrat. En sti fortsætter på ydersiden af diget, og den går netop ud mod havet nord for den lille lund, hvor man igen møder de meget flotte engarealer med småsøer, men ellers tørre.

Klokken 17 begynder jeg, stadig på de grønne, grønne enge, at gå ud mod øst på nordsiden af Holbæk Fjord. Det er helt behageligt at få vinden imod ansigtet. Og der ligger Holbæk allerede langt borte, men utrolig tydeligt, på den sydlige fjordbred. - Engen ender ved et sivområde, der går helt ud til vandet. En markvej fører op mod landevejen, men pludselig går en lille sti ind til højre, ovenikøbet med bro over en grøft, så den betænker jeg mig ikke på at tage. Stien slynger sig gennem en skovagtig beplantning og videre langs kysten bag sivområdet. - En allé i form af to rækker træer plantet med ca. 1 meters afstand kan et stykke af vejen bruges som en fin sti. Derefter er der atter markvej gennem sivene, lidt sumpet ganske vist, men så kan man trække ind i skovbeplantningen bagved.

Der sker et eller andet her: et sted er der nyplantede piletræer og et andet sted er der ryddet et stykke skov. - Netop her bliver jeg omsider indhentet af de tre afhoppere, der har gået flere kilometer på landevejen, men som dog til sidst, lige efter Mårsø, fandt en vej ned til havet. Just den samme som jeg var begyndt at gå op ad, da jeg fandt den lille sti med broen over grøften. - Så igen åbne enge med engkappelejer og en våd markvej gennem en rørskov. Overdådigt er her med engkappelejer og en skråning med høje kodrivere. Herfra kan vi atter gå på stranden. Til sidst langs en træbevokset skrænt med blomstrende slåen og grønne træer. Klokken 18.30 er vi fremme ved Hørby Færgekro, hvorfra en kort asfalteret sti fører til Hørby Havn.

En meget spændende tur har det været.