Tur LXIX

Hørby - Sommerhusområdet mod øst på Tuse Næs. 14 km. 5 timer.

Fra Hørby Havn mod øst langs en vanskelig fremkommelig sivbvokset strand. Ad landevejen til Bognæs Skov, hvor stranden følges et stykke. Derefter lang omvej ind i landet for at komme forbi fugtige enge. Ved "Hønsehalsen" igen langs stranden og videre frem til sommerhusområdet nord for "Dalerne".

Lørdag den 18. juli 1998.

I dag er det rigtig sommervejr. Sol og let vind - lige nok til at det tuder i en sejlbådsmast i havnen. Klokken er 9.30, da vi starter turen rundt om Tuse Næs.

Kysten er sivbevokset med sommerhuse bagved, så vi har vore bange anelser, men starter optimistisk, idet der går en lille sti forbi havnekontoret og videre langs stranden mellem siv og sommerhuse. Men fornøjelsen er kort, snart går vi midt igennem sivene uden rigtig at vide, hvor vådt der er. Uigennemtrængeligt bliver sivområdet -. Men netop da viser der sig en sti lidt højere oppe på en lille skrænt - ikke meget brugt - men det går, og pludselig er der så en dejlig slået græssti foran et imponerende hus, der ligger længere oppe på skråningen. Derefter går vi langs en mark og kan så atter gå lige bag sivene og se over til Holbæk, hvor solen også skinner. Et vidunderligt friskt vejr er det, og slet ikke koldt. Efter 20 min. forløb er vi lige ud for den lille ø, Rønnen, i Holbæk Fjord.

Hele tiden er der fine slåede græsstier på tværs fra haverne til havet, men der er ingen på langs. Vi vandrer af sted gennem højt græs. En fold med tre tyrekalve må vi krydse, men de er heldigvis fuldt optaget af deres formiddagsmåltid, så de reagerer ikke. Næste indhegning er uden dyr, men noget fugtig, dog fremkommelig med antydning af sti. Så en grøft på tværs ! Nu er det snart ikke morsomt mere. Grøften er for bred til at vi kan springe over den.

Vi må gå op på en villavej bag husene. En dame fortæller os at det er problematisk at følge kysten - der er flere grøfter på tværs, og en landmand har lukket med dyrehegn ! "I gamle dage kunne man gå ud til Bognæs Skoven og nogen gør det endnu". - Vi går på Fjordalsvej og følger derefter landevejen mod øst, men det er ikke det samme som at gå langs fjorden, selvom vi kan se den. Landevejen bliver til sidst til en grusvej, der følger en skrænt, hvorfra der er fin udsigt over fjorden. I skoven svinger en vej ned mod havet forbi nogle sommerhuse, "Næsbo" og "Lærkereden", som er smukt nymalet. En hel stribe huse ligger her. "Toms Hytte" er meget fin med stråtag og det hele. En stor elegant villa afslutter perlerækken og en lille sti drejer ned til vandet. Klokken 10.20 er spidsen af Tornehage nået.

Vi forlader Holbæk Fjord og går mod nord. Herfra kan man gå langs vandet, og der går yderligere en fin sti få meter fra strandkanten. En flot sandstrækning er der her ude mod øst på Tuse Næs. Endelig kan vi nyde vor formiddagskaffe. Klokken 11,25 er vi ved den næste lille odde, som tilsyneladende ikke har noget navn. Dansk og meget smukt er her. Flot sti videre gennem skoven. Men som det så ofte går, bliver stien smallere og smallere og forsvinder til sidst. Vi kravler op ad en skrænt og kommer til en mark, hvorfra der er flot udsigt over Udby Vig. Vi følger et par hjulspor - går ned mod nogle bådehuse nær stranden og håber at vi kan komme videre. Det kan vi netop - en markvej følger nogenlunde kysten, men da vi spørger en lokal fisker om vi kan gå over engene til "Hønsehalsen", fortæller han at der er en å, som vi ikke kan krydse. Vi er nødt til at gå helt op til landevejen for at komme over. En lang omvej bliver det, og åen ser vi aldrig.

Regn og blæst bliver det pludselig. Sommeren er forbi. Vi skynder os at tage regnslag på, men må alligevel stå lidt i læ i en indkørsel, så voldsomt er det. Klokken er blevet 12.40. Da vi endelig prøver at gå ned til havet igen, viser det sig fuldstændig håbløst med siv, der vokser helt ud i vandet. Vi må tilbage forbi nogle sommerhuse og udenom et par smålunde før vi omsider kommer ud på en dejlig tør eng lige inden "Hønsehalsen". Vi går tværs over engen og konstaterer at vi er kommet til civiliserede områder med trappeovergange over hegnet ! Vi krydser en af dem og går tværs over "Hønsehalsen" idet vi desværre bliver nødt til at gemme selve rundturen til næste gang. - Kommer ud til en smal, men dejlig strandbred, som vi følger indtil vi finder frokoststedet. Det er holdt op med at regne, skoven på "Hønsehalsen" har vi bag os, foran os det blikstille havvand og lidt borte Orø. En gammel skonnert med røde sejl kommer netop forbi, så alt er så smukt som det kan være.

Videre frem langs en stenet sandstrand. Det er så dejligt, når man kan gå langs havet. Efterhånden bliver stranden stenet og der vokser igen siv, men vi kan gå foran dem. Måske er det blevet lavvande. Et stort træ er væltet ud på stranden, hvor det er blevet til et rigtig "klatretræ". Vi fortsætter langs den stenede strand endnu et godt stykke og er fremme ved sommerhusområdet nord for "Dalerne" klokken 14.45. Godt 5 timer har vi været undervejs idag.