Tur LXXV

Nykøbing Lyng - Havnebyen. 22 km 7½ time

Fra den vestligste parkeringsplads i Nykøbing Lyng følger vi stranden mod vest forbi Vesterlyng, Klintebjerg, Sonnerup Skov, Ebbeløkke og Drusbjerg til Havnebyen.

Søndag den 27. juni 1999.

Endelig kom vi ud at gå igen. Inge og Valdemar er i Ukraine, så vi går sammen med Anni og Niels. Vejret er vidunderligt. Rigtig sommersolskin og varmt med en smule blæst. Klokken er 10.50.

Sandstranden er fin og fast at gå på efter lørdagens silende regn. Vandet er klart og indbydende og tilsyneladende ikke koldt. Folk bader. Bilen har vi stillet i Havnebyen, så vi har lang vej foran os. Vi har rygvind og det er varmt, nogle af os går allerede i korte bukser. Stranden er meget flot med sand og små hvide sten i ujævne bræmmer. Ingen tang. Efter 20 min. en lille bæk, som er nem at vade over. Efterhånden ændrer stranden sig og bliver stenet på land, mens der stadig er den fineste sandbund i vandet. Klokken 11.15 går vi forbi en stor badebro og herfra går der sti et stykke vej på en lav græsskrænt delvis bevokset med Rosa Rugosa. Finder 4 ølflasker, som vi straks sælger hos købmanden.for 5 kr. Kort efter når vi Klintehuse med den lille sandpynt - omgivet af store sten. (foto)

Stranden er stenet videre frem, så det er dejligt, når der er sti foran sommerhusene og det er der heldigvis de fleste steder ud mod Klintebjerg. En lillebitte Mandstro finder vi. Går forbi et par mærkelige næsten firkantede strandsøer. Meget stenet strandbred - også ude i vandet. Stor badebro. Formiddagskaffe klokken 11.55.

Fin sti videre frem med et vidunderligt blomsterflor - Blodrød Storkenæb, Mjødurt, Slangehoved, Blåhat, Vilde Roser, Bidende Stenurt, Svalerod og den spændende røde Blod Kløver. Ved Klintebjerg støder vi på et stykke landevej - fortsætter på den stenede strandbred ud mod spidsen, hvor der pludselig bag bunker af opfyld dukker en lille havn frem. Klokken er blevet 12.45. Efter havnen stenede strandvolde. Forbi Klintebjerg Hotel. Grusvej videre langs den stenede strand - den imponerende høje klint har vi på venstre hånd - hesteskoformet ligger den som en stor grusgrav bevokset med mange forskellige blomster og græsser, bl.a. kæmpestore Klokkeblomster i hvide, lyserøde og lilla nuancer. Vi “bestiger” den stejle skrænt for at se de store klokker rigtigt. Meget flot udsigt er der fra toppen. En smal sti fortsætter på skrænten mod vest et stykke vej, inden den svinger ned og slutter sig til den lavereløbende sti. Smukke blomsterrige strandvolde.

Vejret har ændret sig. Det er blevet næsten overskyet og det blæser mere, men varmt er det stadig. Torden i det fjerne og to regndråber - mere bliver det ikke til. Lærkerne synger over store åbne enge med græssende køer. Og så når vi Sonnerup Skov med Gran og Fyrretræer og blomstrende Kaprifolier. Her er meget smukt - næsten helt bornholmsk - en lang dejlig strækning. Slåenkrat ud mod havet og også nogle steder foran skoven, hvor Kaprifolierne ligger i store ranker henover buskene. Her er helt overdådigt med Blåmunke, Engelsød, Røllike, Syre, Engelskgræs, Snerre, Revling, Timian, Høgeurt. - Langt ude på havet en flok sejlbåde. “Sjælland Rundt”, tror vi.

Klokken er snart 14. Solen skinner igen. Fin bænk, men det er lidt for tidligt til frokost. Stien fortsætter på toppen af den lave skrænt mod havet - en trefarvet skrænt med røde Rugosa roser nederst, den gule Rundbælg i midten og øverst et bælte af Blåmunke. Vi bader i det klare friske vand og spiser frokost på stranden. Niels og Anni påstår at de ser små hajer i vandet. Mogens mener det er tang. - Vejret er herligt og den smukke sti fortsætter. Senere en trappe ned til stranden, som vi følger et øjeblik, inden en ny sti viser sig på skrænten foran skoven. Havet er turkisfarvet og mørkeblåt.

Efter Sonnerup Skov kommer vi ind på en kørevej, som er behagelig at gå på i forhold til stranden, der er meget stenet her. Vejen drejer ind i landet, men en sti fortsætter: “Fiskervejen”. Stadig varmt solskin og rygvind. En sten- og tangfyldt strand med Gravænder. “Fiskervejen” bliver til en smal sti og landskabet er ikke længere så “fornemt”. Nu vokser her Hyld, Rugosa Roser, Brændenælder og Græs, Tidsler, Bynke og vild Kørvel. En stor flok Skarv, som sidder på stenene i vandkanten, letter da vi nærmer os. Ud mod næste pynt er der igen høje klinter og stadig den gode sti at gå på. Rigtig varmt er det blevet. Klokken er næsten 16, da vi når Pynten. Vi går lidt på den stenede strand, men der kommer heldigvis en græssti igen. Ved “Knolden” klokken 16.05. Langs landevejen - forbi flere sommerhuse lige ud til vandet gemt bag tætte Rosenhække. Ved Sparkøbmanden kl. 16.10. Lukket. ! Kl. l6.20 ved parkeringspladsen, hvor vi i morges overvejede at stoppe turen - nu har vi ikke noget valg - bilen står i Havnebyen. Vi er tørstige og køber Cola og vand i “Kattegat Grillen” for 90 kr. !

Klokken 16.35 videre på vandsiden af landevejen på det brede græsområde ved stranden, hvor der bades fra de fine sandstrande. Senere må vi gå på stenede strande, men igen kommer der stier. Og pludselig er der helt yndigt med lærkesang over os og Rødknæ og Slangehoved omkring os på et stort åbent område under en skrænt. Den meget fine Aks-Ærenpris er vi så heldige at finde. Dejlig sti videre. Nu Mjødurt og græsser, Syre og Blåhat.

Det sidste stykke mod Havnebyen går skiftevis langs marker og hegn og på den stenede strand. Vi har solen lige mod ansigtet nu, men den bliver lidt bleg efterhånden. Lærkesang over markerne og duftende Rugosahække. Klokken 18.10 er vi fremme ved bilen.