Tur LXXX

Knarbos Klint - Havnsø. 10 km. 3 timer.

En tur langs Nekselø Bugt forbi Sanddobberne og Dragsholm Kanal.

Lørdag den 2. september 2000.

Endelig kom vi da ud at gå igen. Og det var dejligt. Ikke fordi det var en tur, der adskilte sig fra andre ture, hverken natur- eller vejrmæssigt, men fordi det altid er en god oplevelse at komme videre på dette projekt - denne lange spadseretur, der nu nærmer sig sin afslutning. !000 km har vi gået og mangler kun omkring 60 km.

Denne septemberdag starter vi kl. 10 lige syd for Knarbos Klint. Der går en lille sti ned til havet fra landevejen lige ved skellet mellem mark og skov. Vejret er gråt og stille med udsigt til regn. Nekselø ligger hen i dis.

Stranden byder på sand og sten og er lidt løs at gå på, så da der viser sig en sti på den lave skrænt få meter fra havet vælger vi den. En ganske dejlig sti, så vi går rask til. Skrænten bliver højere - stien fortsætter. Rejnfan, Brandbæger, Vild Gulerod og Blåklokker blomstrer og Slåenkrattet på de vestvendte skrænter ser ud somom det er omhyggeligt klippet. Den behagelige sti ender, og vi går videre på den stenede strand under næsten lodrette lerskrænter. Vi runder et par små pynter og kan så pludselig se hele Nekselø Bugten med Havnsø længst ude foran os. Store og små sten, som tilsyneladende er væltet ud fra skrænten, besværliggør turen et stykke vej, men snart er vi igen på mere farbar strand. Nu ved de små stråtækte hvide huse foran “bjergene” - en lille fin sandodde må være det perfekte badested. En smal sti viser sig, men den er kun omkring 100 meter lang, så vi må igen ned på stranden. Vi nærmer os Sanddobberne og går på sandhalvøen, der løber parallelt med kystlinien. Fine sandstrande - nemme at gå på. Det er kaffetid - og klokken bliver 11.30.

En pælebro forbinder sandhalvøen med campingpladsen, der ligger lige bagved. Først går vi dog et smut ud mod sandrevlerne, men her fortæller et skilt os at “Fuglene hviler og spiser. Bliv venligst på denne side af skiltet”. Vi vender derfor og går ind til campingpladsen, hvor der er sti foran teltene. Det ser ovenikøbet ud somom vi går lige ind på en officiel vandresti, afmærket af “Odsherred Statsskovdistrikt”. Vi går gennem et dejligt område med Marehalm, Blåklokker, Engelskgræs, Røllike og Snerre samt Gyvel, Slåenkrat, Havtorn og Rugòsaroser. Videre forbi en mark med sti langs den lavvandede stenfyldte strand. Andejagten gik ind i går, en bil med et par jægere er kørt så tæt på stranden som muligt og netop her i en høj og tæt sivbevoksning forsvinder vores sti ! Man skal aldrig tro på stier ! Vi finder dog vej frem langs en dyrefold med Jerseykvier, som er meget venlige og fredelige. Stille og roligt kommer de hen og hilser på os og følger os langs hegnet. Deres fold går næsten helt hen til Dragsholm Kanalen, som vi ikke kan komme over. Vi drejer derfor ind i landet langs folden, hvor vi stadig kan gå, og køerne følger med helt til deres fold ender ! Vi har endnu et lille stykke at gå op til landevejen, hvor vi kan krydse kanalen.

En markvej fører ned til stranden igen. Det regner faktisk nu, men vi mærker det næppe. Lidt over 12 er vi igen ude ved havet, hvor høj grøn bevoksning dækker området mellem endnu en dyrefold og strandkanten. En af køerne er kommet udenfor hegnet, og vi er lidt bange for at den vil følge med os, men den vælger heldigvis at blive hos sine artsfæller. En smuk skovklædt skrænt ligger bag folden og snart kommer vi ind på en dejlig sti med et par bænke, som vi dog ikke gør brug af, da det stadig regner og i øvrigt er for tidligt til frokost. En lille sandodde løber længere ude langs stranden, men det er for uoverskueligt at komme derud blot for at gå nogle få meter. En lille mystisk stenø ligger et stykke fra land og endnu mindre stenbunker ligger mellem stranden og øen, somom de har båret en bro. Mogens mener det må have været en udskibningsplads, og da vi kommer hjem ser vi den afsat netop ud for en “fabrik”.

En bred sti går foran skrænten inden vi når sommerhusområdet før Havnsø. “Skuret” hedder det første hus, som ligger nydeligt dér i første række. Klokken er 12.30. Fin strand at gå på langs hele området. Nu går vi virkelig i vandkanten, hvor små bølger klukkende ruller mod land. Klokken 13 er vi fremme ved havnen med færgeforbindelser til både Sejerø og Nekselø. Frokosten beslutter vi at spise ved vores startsted, så i dag kunne vi have sparet at bære madpakkerne med.